Προτάσεις ωριαίων μαθημάτων

Στη σελίδα αυτή παρουσιάζονται ορισμένα από τα μαθήματα - προτάσεις που έχουμε πραγματοποιήσει  και εργασίες που ανατέθηκαν σε μαθητές της Α και Β Γυμνασίου το σχολικό έτος 2010-11, καθώς και σχετικές σημειώσεις.
    ΤΑΞΗ   Α                                                                                           

Τάξη Α: 1ο ΜΑΘΗΜΑ
Γνωριζόμαστε μεταξύ μας, αλλά γνωρίζουμε και το βιβλίο του μαθήματος ξεφυλλίζοντάς το και σημειώνοντας σημεία, λέξεις και φράσεις που θεωρούμε σημαντικά. Έτσι σχηματίζουμε μια πρώτη εικόνα για το περιεχόμενο του βιβλίου και του μαθήματος.

Τάξη Α: 2ο ΜΑΘΗΜΑ
Κάνουμε όλοι μαζί στον πίνακα, ή σε μικρές ομάδες, ένα διάγραμμα που δείχνει όλα όσα θα πραγματοποιήσουμε στη διάρκεια της χρονιάς, και που αφορούν την Ατομική Εργασία. Χρησιμοποιούμε τον καταιγισμό ιδεών. Προσπαθούμε, και με τη βοήθεια του βιβλίου, να τα βάλουμε σε μια σειρά.
Εργασία 1 για το σπίτι: Αναθέτουμε στους μαθητές να σχεδιάσουν στο σπίτι και το δικό τους διάγραμμα.

Τάξη Α: 3ο ΜΑΘΗΜΑ
Συζητάμε για τις Τεχνολογικές Ενότητες, προτείνουμε τις ενότητες που μας ενδιαφέρουν και επιλέγουμε μια ενότητα για να ασχοληθούμε περισσότερο. Διαδικασία: Κάθε μέλος της ομάδας, προτείνει τρεις ενότητες ενδιαφέροντος. Γράφουμε όλες τις προτάσεις στον πίνακα. Τα μέλη επιλέγουν τρεις από τις προτάσεις που τους αρέσουν περισσότερο - έχοντας υπόψη τις ανάγκες του μαθήματος. Διαλέγουμε την ενότητα που επέλεξαν οι περισσότεροι. Στις περιπτώσεις ισοψηφίας, συζητάμε τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα κάθε πρότασης και κατόπιν επαναλαμβάνουμε την ψηφοφορία, αν χρειαστεί, μεταξύ των επικρατέστερων προτάσεων.

Τάξη Α: 4ο ΜΑΘΗΜΑ
Κάνουμε καταιγισμό ιδεών για αντικείμενα της ενότητας που επιλέξαμε και κάθε μέλος της ομάδας διαλέγει το αντικείμενο ή το θέμα με το οποίο θα ασχοληθεί.
Προσδιορίζουμε, και με τη βοήθεια του βιβλίου, τι είδους πληροφορίες χρειάζεται να συγκεντρώσουμε για κάθε θέμα, έχοντας κατά νου τα κεφάλαια που προτείνονται για τη γραπτή εργασία.

Τάξη Α: 5ο ΜΑΘΗΜΑ
Τα μέλη της ομάδας, αρχίζουν να παρουσιάζουν τις πληροφορίες που συγκεντρώνουν, ενώ συζητάμε και τις δυσκολίες που συναντούν (αδυναμία πρόσβασης σε πηγές, δυσκολίες στην αναζήτηση, αδυναμία εκτύπωσης κ.ά.). Προτείνουμε τη συνεργασία μαθητών που μένουν κοντά και π.χ. θα μπορούσαν να συνεργαστούν στην αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο.
Αναδύεται το ζήτημα των συνθηκών και της ποιότητας των παρουσιάσεων. Πώς διαβάζω ώστε να με κατανοούν; Πώς διατηρώ την προσοχή των ακροατών; Πώς υποστηρίζω την κατανόηση εννοιών με σχέδια και φωτογραφίες; Με τι διάθεση σχολιάζουμε τον μαθητή που παρουσιάζει; Πώς συνεργαζόμαστε για να νιώθουμε όλοι άνετα και να μαθαίνουμε τόσο από τις πληροφορίες όσο και από τη διαδικασία;

Τάξη Α: 6ο ΜΑΘΗΜΑ
Εισαγωγή στο Τεχνικό Σχέδιο. Οι μαθητές σχεδιάζουν, όπως γνωρίζουν, νομίζουν και μπορούν, ένα αντικείμενο που τους προτείνουμε (π.χ. ένα κουτί συσκευασίας, μία παλαιότερη κατασκευή κ.λπ.), με σκοπό να μπορούμε να το κατασκευάσουμε από το σχέδιό τους. Συγκρίνουμε τα σχέδια εντοπίζοντας τις διαφορές στην απεικόνιση. Με αφορμή τα σχέδια, τις απορίες και τις δυσκολίες, συζητάμε θέματα όπως: όψεις αντικειμένου (πρόσοψη, κάτοψη, πλάγιες όψεις κ.λπ.), σχεδίαση με κλίμακα, χρήση των γεωμετρικών οργάνων, μετρήσεις, διαστάσεις και περιγραφικές πληροφορίες σχεδίου κ.ά.

    ΤΑΞΗ   Β                                                                                           

Τάξη Β: 1ο ΜΑΘΗΜΑ
Γνωριζόμαστε μεταξύ μας, και γνωρίζουμε το βιβλίο του μαθήματος ξεφυλλίζοντάς το και σημειώνοντας σημεία, λέξεις και φράσεις που θεωρούμε σημαντικά. Έτσι σχηματίζουμε μια πρώτη εικόνα για το περιεχόμενο του βιβλίου και του μαθήματος.

Τάξη Β: 2ο ΜΑΘΗΜΑ
Κάνουμε όλοι μαζί στον πίνακα, ένα διάγραμμα που δείχνει όλα όσα θα κάνουμε στη διάρκεια της χρονιάς, και που αφορούν την Ομαδική Εργασία. Χρησιμοποιούμε τον καταιγισμό ιδεών. Προσπαθούμε, και με τη βοήθεια του βιβλίου, να βάλουμε σε μια σειρά τα βήματα που θα κάνουμε.
Εργασία 1 για το σπίτι: Αναθέτουμε στους μαθητές να σχεδιάσουν στο σπίτι και το δικό τους διάγραμμα.

Τάξη Β: 3ο ΜΑΘΗΜΑ
Συζητάμε για τις παραγωγικές μονάδες (επιχειρήσεις, βιομηχανίες, υπηρεσίες) και προτείνουμε κάποιες με τις οποίες θα θέλαμε να ασχοληθούμε. Κάθε μέλος προτείνει τρεις μονάδες, τις γράφουμε στον πίνακα, ψηφίζουμε κατόπιν από τρεις και επιλέγουμε τις δύο ή τρεις επικρατέστερες (αν χρειαστεί), για να συγκεντρώσουμε βασικές πληροφορίες, ώστε να επιλέξουμε την τελική.

Τάξη Β: 4ο ΜΑΘΗΜΑ
Με τη βοήθεια των πληροφοριών που συγκέντρωσε η ομάδα, κάνουμε καταιγισμό ιδεών γύρω από την επιχείρηση που διαλέξαμε. Προσπαθούμε να σκεφτούμε κάθε πιθανή πτυχή της (διεύθυνση, οργάνωση, τεχνική, οικονομική, προσωπικού, προμηθειών, αποθήκευσης και διακίνησης προϊόντων, διαφήμισης κ.λπ.), αξιοποιώντας τη συλλογική γνώση της ομάδας.

Τάξη Β: 5ο ΜΑΘΗΜΑ
Ομαδοποιούμε τις ιδέες που προέκυψαν από τον καταιγισμό ιδεών σε κατάλληλες κατηγορίες και προσδιορίζουμε τα μέλη της ομάδας που θα συγκεντρώσουν τις πληροφορίες και τον τρόπο που θα το κάνουν. Χρησιμοποιούμε διαφορετικά χρώματα για να επισημάνουμε τα στοιχεία της επιχείρησης ανάλογα με την κατηγορία στην οποία τα κατατάξαμε (π.χ. έσοδα, έξοδα, αμοιβές κ.λπ. στα οικονομικά).